5 pomysłów na zabawy w pociągu

0000003

Zaraz rozpocznie się ten czas, kiedy więcej podróżujemy – lato i wakacje! Słońce, coraz wyższe temperatury na zewnątrz i długi dzień sprzyjają wycieczkom bliższym i dalszym. Przygotowaliśmy 5 pomysłów jak spędzić czas w pociągu z dzieckiem nie nudząc się ani chwili. Tym razem skupimy się na dotyku.

Zmysł dotyku ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, rozwój i wzrost. Okazuje się, że czuły dotyk usprawnia działanie układów: odpornościowego, krążenia, oddechowego i nerwowego. Nie ma przesady w stwierdzeniu, że cztery przytulenia w ciągu dnia to minimum, a normę powinno stanowić drugie tyle.

Najbardziej wrażliwe na dotyk są usta, język i opuszki palców, za pomocą których dziecko poznaje kształty i wielkości przedmiotów oraz poznaje czym jest mokre, suche, gorące, zimne, gładkie czy szorstkie.

Przygoda z pociągiem to nowe doświadczenie dla naszego malucha (dla rodziców też). Co robić, aby wyprawy pociągiem były przyjemnością, a nie drogą przez mękę gdy już jesteśmy w podróż piątą godzinę i wykorzystaliśmy wszystkie pomysły na to jak odpowiadać na pytania: ile jeszcze?, kiedy będziemy?

0000007

Gniecenie

Wszystkie maluchy to lubią! Proste gniotki zrobione z balona wypełnionego mąką ziemniaczaną dla mniejszych dzieci, a dla starszych – różnego rodzaju masy z plasteliny. Ugniatanie relaksuje, wycisza i bawi!

WORECZKI Z ZIARNAMI

To zabawa z woreczkiem wypełnionym grochem w roli głównej! Do kupienia lub samodzielnego przygotowania. Pomysłów na wsad jest wiele: fasola, groch, ryż, cieciorka. Dotyk jest przyjemny, a można też pokusić się o zgadywanki co jest w środku. Woreczki z grochem to też świetna forma masażu stópek w długiej podróży!

RYSOWANIE PO CIELE

Szczypta wyobraźni lub gotowe śpiewanki lub bajki wystarczą do stworzenia opowieści i narysowania jej dziecku na plecach, wzdłuż kręgosłupa. Podczas takiego masażu nie należy się śpieszyć. Spokojny dotyk, z wyważonym naciskiem pozwala skoncentrować się na dziecku i okazać mu emocje.

Pisze pani na maszynie: A B C przecinek
pisze na maszynie: A B C kropka (udajemy stukanie na maszynie)

Idzie pani na szpileczkach (idziemy na dwóch palcach)
i pan w klapeczkach (całymi dłońmi)
Pędzą słonie po betonie (lekko piąstkami)
a potem konie (zdecydowanie, opuszkami palców, udając kląskanie)
Świeci słońce (masujemy całą dłonią),
pada deszczyk (stukamy wieloma palcami naraz).
Czy złapał się dreszczyk? (łaskoczemy np. w okolicach szyi).

SKRZYNIA (TORBA) ZE SKARBAMI

Do tej zabawy przyda się pudełko kartonowe (lub torba płócienna z zamkiem, tak aby nie było widać z góry co jest w środku), w który trzeba wyciąć otwory do włożenia rąk. Do środka wkładamy przedmioty o różnych fakturach (twarde, miękkie, śliskie, chropowate itp). Za pomocą zmysłu dotyku dziecko opisuje co czuje i zgaduje co jest w środku.

0000005

SENSORYCZNE KLOCKI

W wielu sklepach można znaleźć sensoryczne kafelki i puzzle, ale takie klocki można też samemu przygotować. Wersja podróżnicza ma swoje wymagania: musi być lekka i nie zajmować dużo miejsca. Na kartonikach wystarczy nakleić różne rodzaje materiałów – coś gładkiego, chropowatego, puszystego czy śliskiego. Listę można rozwinąć o piórka, gąbki, pomponiki. Takie kartoniki należy wykonać parami i wrzucić do torby. Z zamkniętymi oczami dziecko ma za zadanie odnaleźć pary. Młodsze dzieci mogą obejrzeć i dotknąć, a z torby ma wyjąć drugi – identyczny.

Porady