Jak w prosty sposób stymulować rozwój sensomotoryczny dziecka od pierwszego roku życia do ukończenia trzech lat? Istnieje kilka złotych zasad, które warto zastosować w domowych warunkach.
O czym wato pamiętać?

- Włączanie malucha w codzienne czynności
Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że najlepsze aktywności ogólnorozwojowe, usprawniające rączki dziecka, to włączanie dzieci w codzienne obowiązki domowe. Oczywiście nie możemy wymagać od maluszków zbyt wiele, ale już roczne dziecko możemy zacząć włączać do czynności porządkowych. Dziecko w tym wieku może nam pomagać w: odkurzaniu (jeśli nie boi się odkurzacza), zamiataniu, myciu podłóg, wieszaniu prania lub zmywaniu naczyń. Dla najmłodszych jest to zazwyczaj świetna zabawa.
Starsze dziecko bez problemu powinno umieć samo pić i jeść (najpierw paluszkami, potem sztućcami), rozebrać się z prostszych części garderoby, założyć majtki, skarpetki czy łatwe w obsłudze buty, umyć ręce czy zęby.Ważne jest zauważanie wszystkich prób samodzielności dziecka i pozwoleniu mu na to, jeśli tylko jest to możliwe.

- Zabawy stymulujące wszystkie zmysły
Bardzo ważne w tym okresie są zabawy i aktywności stymulujące wszystkie zmysły. Możemy bawić się w te same zabawy co z niemowlęciem, dostosowując je i modyfikując poziom trudności oraz intensywności. Trzeba też pamiętać by oprócz zabaw kierowanych, dać naszemu dziecku czas na swobodną zabawę, aranżując jedynie do tego odpowiednio przestrzeń, w której przebywa.
Pamiętajmy o tym, że należy stymulować 7 systemów zmysłowych dziecka dla wspierania procesów integracji sensorycznej, a więc:
Dotyk:
- dotykanie różnych faktur i substancji (twarde, miękkie, szorstkie, włochate, klejące, mokre itp.),
- masowanie dziecka np. Masaż Shantala,
- zabawy „ciepło-zimno” – masowanie butelką napełnioną ciepłą lub zimną wodą.
Równowagę:
- huśtanie i bujanie w hamaku i na platformach podwieszanych w różnych pozycjach ciała,
- chodzenie po murkach i równoważniach,
- wspinanie się po drabinkach, pajączkach,
- kręcenie się w ramionach rodzica lub na krześle obrotowym.
Czucie głębokie:
- siłowanki, baraszkowanie z rodzicem,
- ściskanie w tzw. niedźwiedzie uściski,
- przepychanie ciężkiego wózka, kosza na zabawki.
Wzrok:
- obserwowanie pływających, fruwających elementów (cekiny w wodzie, bańki mydlane),
- zabawa w latarkowego berka,
- wyszukiwanie konkretnych elementów na obrazku.
Słuch:
- rozpoznawanie dźwięków zwierząt, naśladowanie,
- lokalizowanie, skąd dobiega dźwięk,
- granie i śpiewanie razem z rodzicem na prostych instrumentach (dzwoneczki, kołatka, marakasy, grzechotki, trójkąty).
Węch:
- porównywanie i rozpoznawanie zapachów,
- memory zapachowe,
- puszki zapachowe.
Smak:
- próbowanie różnych smaków,
- zabawa w gotowanie i przyrządzanie posiłków z użyciem prawdziwych produktów,
- pomoc w gotowaniu rodzicom na miarę swoich możliwości.

3. Codzienna dawka ruchu
Ponieważ na tym etapie dziecko osiąga i doskonali umiejętności chodzenia, biegania i skakania, powinno mieć jak najwięcej możliwości do doskonalenia tych umiejętności. Najlepiej, jeśli maluch codziennie spędza czas na placu zabaw, bawiąc się na różnorodnych sprzętach i zabawkach. Maluchy w tym przedziale wiekowym są gotowe na jazdę na trójkołowej hulajnodze czy rowerku biegowym. Ćwiczą w ten sposób równowagę, koordynację ruchów, napięcie mięśniowe czy ruchy naprzemienne.
- Ćwiczenie schematu własnego ciała
Jednym z głównych zadań tego okresu, jest poznanie części własnego ciała i ich utrwalenie. Jest to niezbędne do prawidłowego wyodrębnienia własnych granic, zbudowania prawidłowego obrazu siebie oraz do poczucia bezpieczeństwa. Dzieci, które mają nieprawidłowy schemat własnego ciała, mogą mieć w przyszłości problemy z nauka matematyki w szkole.
W jaki sposób to robić:
- Masując własne dziecko (np. Masaż Shantala),
- Zabawy w wierszyki masażyki (np. Marii Bogdanowicz),
- Masowanie dziecka połączone z nazywaniem części ciała,
- Dotykanie części ciała dziecka, a ono określa w jaką część ciała zostało dotknięte,
- Rysowanie palcem maluchowi na plecach różnych kształtów.