Jak w prosty sposób stymulować rozwój sensomotoryczny dziecka od pierwszego roku życia do ukończenia trzech lat? Istnieje kilka złotych zasad, które warto zastosować w domowych warunkach.

O czym wato pamiętać?

0000008
  1. Włączanie malucha w codzienne czynności

Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że najlepsze aktywności ogólnorozwojowe, usprawniające rączki dziecka, to włączanie dzieci w codzienne obowiązki domowe. Oczywiście nie możemy wymagać od maluszków zbyt wiele, ale już roczne dziecko możemy zacząć włączać do czynności porządkowych. Dziecko w tym wieku może nam pomagać w: odkurzaniu (jeśli nie boi się odkurzacza), zamiataniu, myciu podłóg, wieszaniu prania lub zmywaniu naczyń. Dla najmłodszych jest to zazwyczaj świetna zabawa.

Starsze dziecko bez problemu powinno umieć samo pić i jeść (najpierw paluszkami, potem sztućcami), rozebrać się z prostszych części garderoby, założyć majtki, skarpetki czy łatwe w obsłudze buty, umyć ręce czy zęby.Ważne jest zauważanie wszystkich prób samodzielności dziecka i pozwoleniu mu na to, jeśli tylko jest to możliwe.

shutterstock_1367602898
  1. Zabawy stymulujące wszystkie zmysły

Bardzo ważne w tym okresie są zabawy i aktywności stymulujące wszystkie zmysły. Możemy bawić się w te same zabawy co z niemowlęciem, dostosowując je i modyfikując poziom trudności oraz intensywności. Trzeba też pamiętać by oprócz zabaw kierowanych, dać naszemu dziecku czas na swobodną zabawę, aranżując jedynie do tego odpowiednio przestrzeń, w której przebywa.

Pamiętajmy o tym, że należy stymulować 7 systemów zmysłowych dziecka dla wspierania procesów integracji sensorycznej, a więc:

Dotyk:

  • dotykanie różnych faktur i substancji (twarde, miękkie, szorstkie, włochate, klejące, mokre itp.),
  • masowanie dziecka np. Masaż Shantala,
  • zabawy „ciepło-zimno” – masowanie butelką napełnioną ciepłą lub zimną wodą.

Równowagę:

  • huśtanie i bujanie w hamaku i na platformach podwieszanych w różnych pozycjach ciała,
  • chodzenie po murkach i równoważniach,
  • wspinanie się po drabinkach, pajączkach,
  • kręcenie się w ramionach rodzica lub na krześle obrotowym.

Czucie głębokie:

  • siłowanki, baraszkowanie z rodzicem,
  • ściskanie w tzw. niedźwiedzie uściski,
  • przepychanie ciężkiego wózka, kosza na zabawki.

Wzrok:

  • obserwowanie pływających, fruwających elementów (cekiny w wodzie, bańki mydlane),
  • zabawa w latarkowego berka,
  • wyszukiwanie konkretnych elementów na obrazku.

Słuch:

  • rozpoznawanie dźwięków zwierząt, naśladowanie,
  • lokalizowanie, skąd dobiega dźwięk,
  • granie i śpiewanie razem z rodzicem na prostych instrumentach (dzwoneczki, kołatka, marakasy, grzechotki, trójkąty).

Węch:

  • porównywanie i rozpoznawanie zapachów,
  • memory zapachowe,
  • puszki zapachowe.

Smak:

  • próbowanie różnych smaków,
  • zabawa w gotowanie i przyrządzanie posiłków z użyciem prawdziwych produktów,
  • pomoc w gotowaniu rodzicom na miarę swoich możliwości.
shutterstock_668307886

3. Codzienna dawka ruchu

Ponieważ na tym etapie dziecko osiąga i doskonali umiejętności chodzenia, biegania i skakania, powinno mieć jak najwięcej możliwości do doskonalenia tych umiejętności. Najlepiej, jeśli maluch codziennie spędza czas na placu zabaw, bawiąc się na różnorodnych sprzętach i zabawkach. Maluchy w tym przedziale wiekowym są gotowe na jazdę na trójkołowej hulajnodze czy rowerku biegowym. Ćwiczą w ten sposób równowagę, koordynację ruchów, napięcie mięśniowe czy ruchy naprzemienne.

  1. Ćwiczenie schematu własnego ciała

Jednym z głównych zadań tego okresu, jest poznanie części własnego ciała i ich utrwalenie. Jest to niezbędne do prawidłowego wyodrębnienia własnych granic, zbudowania prawidłowego obrazu siebie oraz do poczucia bezpieczeństwa. Dzieci, które mają nieprawidłowy schemat własnego ciała, mogą mieć w przyszłości problemy z nauka matematyki w szkole.

W jaki sposób to robić:

  • Masując własne dziecko (np. Masaż Shantala),
  • Zabawy w wierszyki masażyki (np. Marii Bogdanowicz),
  • Masowanie dziecka połączone z nazywaniem części ciała,
  • Dotykanie części ciała dziecka, a ono określa w jaką część ciała zostało dotknięte,
  • Rysowanie palcem maluchowi na plecach różnych kształtów.
Porady Sensoryka